تبلیغات

ENVIRONMENT & MJM & BIODIVERSITY - ۲۳ مارس مصادف با سوم فروردین ماه روز جهانی هواشناسی
 
ENVIRONMENT & MJM & BIODIVERSITY
*کتابخانه حیات در حال سوختن است و ما حتی عناوین این کتابها را نمی دانیم*
                                                        
درباره وبلاگ

با زمین سخن بگو و به تو خواهد آموخت؛

بر خود لازم دیدم به عنوان عضو کوچکی از این خانواده بزرگ و سبز اندیش حق تکلیف ادا کنم و به منظور اطلاع رسانی، ارتباط، پیشبرد ارتقای علمی، تعامل بین افراد، و نیز ارتقاء و جا اندازی فرهنگ محیط زیستی این تار نمای در پیش رو را ایجاد کنم.

««««««««خواهشمنداست ما را از راهنمایی ها و نظرات سازنده خود بی نصیب نفرمایید.»»»»»»»»

و نخواهیم مگس از سر انگشت طبیعت بپرد. و نخواهیم پلنگ از در خلقت برود بیرون. و بدانیم اگر کرم نبود ، زندگی چیزی کم داشت. و اگر خنج نبود ، لطمه میخورد به قانون درخت. (سهراب سپهری)

مدیر: mohammad jaber movahedi
نظرسنجی
کدام یک از این گروه موجودات زنده را دوست دارید؟










پیوندهای روزانه
آمار وبلاگ
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • آخرین بازدید :
  • کل بازدید :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بروز رسانی :
صدای پرندگان
معرفی به دوستان
Translate
شعار سال 2014 هوا و اقلیم: مشارکت جوانان



سازمان جهانی هواشناسی(WMO)، همه ساله 23 مارس مصادف با سوم فروردین را که در ایران این روز مصادف با روز سوم عید باستانی نوروز ایرانیان و تعطیل رسمی می باشد بعنوان روز جهانی هواشناسی تعیین کرده است.  این سازمان هر سال یک شعار را برای روز جهانی هواشناسی معرفی می کند و این روز در تمام کشورهای عضو سازمان جشن گرفته می شود.  سازمان هواشناسی جهانی برای هر سال میلادی نامگذاری کرده و در آن زمینه فعالیت های خود را انجام و گسترش می دهد. شعار روز جهانی هواشناسی در سال 2013 ˈدیده بانی هواشناسی برای حفاظت از جان و مالˈ بود.


هوا و اقلیم: مشارکت جوانان

میش ژارو دبیر کل سازمان هواشناسی جهانی در پیامی به مناسبت روز جهانی هواشناسی در سال 2014 اعلام کرد: سهم جوانان در آینده جهان، سازمان جهانی هواشناسی را بر آن داشت تا ˈهوا و اقلیم: مشارکت جوانانˈ را به عنوان شعار روز هواشناسی جهانی در سال 2014 برگزیند.

دبیر کل سازمان هواشناسی جهانی بیان کرد: امروزه جوانان 15 تا 24 ساله یک ششم جمعیت جهان را تشکیل می دهند. حدود 85 درصد از این یک میلیارد نفر در کشورهای در حال توسعه زندگی می کنند. جوانان امروز در مقایسه با همسالان خود در 50 سال پیش سالم تر، تحصیل کرده تر و ماهرتر هستند. فن آوری های موجود در زندگی جوانان، آنان را به تعامل بهتر با جهان پیرامون واداشته است. با این همه هنوز بسیاری از جوانان دچار فقر، تبعیض، نابرابری و بهره کشی هستند؛ و بسیاری از آنان هنوز هم از دسترسی به آموزش، بهداشت و سایر خدمات ابتدایی محروم هستند.

در پیام دبیر کل سازمان هواشناسی جهانی تصریح شده است: این مشکلات با تغییر اقلیم و نوسانات شدید آب و هوایی تشدید می شود و بر زندگی امروز جوانان تأثیر می گذارد. با توجه به سیر صعودی این تاثیرات در دهه های آتی وضع وخیم تر نیز خواهد شد. درجه حرارت آب اقیانوس ها و دمای جو رو به افزایش است، ذوب برف و یخچال های دائمی زمین ادامه دارد و سطح آب دریاها بالا آمده و برخی از رخدادهای آب و هوایی و اقلیمی به تناوب تشدید شده است.

میشل ژارو در پیام خود آورده است: تأثیر دخالت بشر بر سیستم اقلیم جهان انکارناپذیر است. غلظت جهانی CO2 و دیگر گازهای گلخانه ای در جو بی وقفه افزایش یافته و به سطح بی سابقه ای در تاریخ بشر رسیده است. ادامه وابستگی فعلی ما به سوخت های فسیلی موجب افزایش دمای زمین شده و پیش بینی می شود با ادامه این روال تا پایان قرن حاضر دمای هوا 4 درجه بالاتر از دوران پیش از انقلاب صنعتی شود. تهدید افزایش دما به میزان کمتر از 2 درجه هنوز امکان پذیر است، اما مستلزم کاهش سریع و چشمگیر انتشار گازهای گلخانه ای است.

وی بیان کرد: دستیابی به چنین هدفی نیازمند اقدام فوری، قاطع و شجاعانه است. جوانان به عنوان عاملی تعیین کننده در تغییرات عمل می کنند. اقدامات اقلیمی تنها به موضوع انتشار CO2 مربوط نمی شود، بلکه به ترویج ارزش های مشترک و اقدامات ما هم برمی گردد. جوانان منشا نوآوری و بینش تازه نسبت به مشکلات و راه حل های احتمالی آنها هستند. آنان خواهان راه حل های عادلانه و صحیح هستند.

در ادامه پیام دبیرکل سازمان هواشناسی جهانی بیان شده است: با آماده شدن نسل بعدی برای مواجهه با تغییرات اقلیمی، جوانان نقش فعالی در پایش، درک و واکنش به وضعیت اقلیمی امروز و آینده ایفا می نمایند. آنان دارای ظرفیت اشاعه آگاهی، کاهش اثرات و سازگاری با تغییرات اقلیمی هستند، ولی برای استفاده از توان بالقوه جوانان در موضوع تغییر اقلیم، باید به تعهد جوانان در جهت تدوین و اجرای سیاست های امروز و نگرانی ها و مشکلات فردایشان تکیه کنیم.

میشل ژارو در پیام خود آورده است:درک علمی تعامل جو، اقیانوس، خشکی و آب در ایجاد وضعیت های آب و هوایی و اقلیمی بالا رفته است و به گونه ای فزاینده پیش بینی های دقیق و قابل اطمینان آب و هوایی و اقلیمی را آسان تر نموده است. سازمان جهانی هواشناسی هم اکنون ابزارهایی را برای درک وپیش بینی هوا و اقلیم ایجاد نموده است و طی دهه های آتی این ابزارها کارآمدتر خواهد شد و دسترسی به آن آسان تر می شود.

محصولات و خدمات اطلاع رسانی برپایه پیش بینی های اقلیمی توانایی ما را برای کاهش اثرات و سازگاری با تغییر اقلیم، همچنین پیگیری توسعه پایدار تقویت می کند و باعث آمادگی بیشتر ما برای رویارویی با طوفان ها، سیل ها وموج های گرمایی؛ کمک به کشاورزان در ساماندهی بهتر کاشت و داشت و برداشت و افزایش ایمنی حمل و نقل هوایی ودریایی و غیره خواهد شد. جوانانی که رشته هواشناسی، آبشناسی یا اقلیم را انتخاب می کنند نقش مهمی در مشارکت حیاتی در ایمنی و رفاه جامعه وکشورشان به عهده دارند.

دبیرکل سازمان هواشناسی جهانی در پیام خود به مناسبت روز جهانی هواشناسی یادآور شد: تغییر اقلیم ما را نسبت به آینده مردد می کند، با این همه و علیرغم تردیدها روشن است که جامعه ما نه تنها مسئول خود است بلکه در قبال نسل های آینده نیز مسئولیت دارد. جوانان امروز ما در نیمه دوم قرن حاضر زندگی خواهند کرد و در صورت عدم اقدام عاجل، شاهد اثرات شدید تغییر اقلیم خواهند بود که در آخرین گزارش ارزیابی هیئت بین الدول تغییر اقلیم (IPCC) پیش بینی شده است. نقش عمده جوانان در شکل دادن آینده زمین نتیجه انتخاب امروز ما است. چالش های پیش روی نسل آینده بسیارعظیم است، اما فرصت پرداختن به موضوع نیز هرگز به این اندازه زیاد نبوده است.



** مطالعه و بررسی جَو، همواره مد نظر دانشمندان ایرانی

مطالعه و بررسی جَو، همواره مد نظر دانشمندان ایرانی بوده است. از این رو، بسیاری از دانشمندان نجوم، در آثار خود بخشی را به مسائل جوّی اختصاص داده اند. محمد بن زکریای رازی، ابن سینا، حکیم عمر خیام، ابوریحان بیرونی و انوری، شاعر معروف از شخصیت ها و دانشمندان ایرانی بوده اند که دربارة پدیده های جوّی مطالبی در آثار خود به یادگار گذاشته اند.

فعالیت های منظم هواشناسی، اولین بار با اندازه گیری عناصر جوّی، سفارتخانه های انگلیس و روس در تهران و مناطق نفتخیز جنوب کشور آغاز شد و این اطلاعات، صرفاً به بایگانی کشورهای مربوط منتقل شده و احتمالاً در برنامه های تحقیقاتی آن ها، مورد استفادة ویژه قرارگرفته است.

درس هواشناسی، در سال 1298 در برنامة درسی مدرسة برزگران گنجانده شد و آن را، معلمان فرانسوی تدریس می کردند و در همان محل، اولین سکوی هواشناسی احداث شد که در آن، دمای هوا، رطوبت نسبی و میزان بارندگی را اندازه گیری می کردند.

این ایستگاه، در سال 1308 کامل شد و غالب عناصر جوّی را دیده بانی می کرد تا این که بتدریج در اثر نیاز شدید بخش های کشاورزی و آبیاری، تعدادی ایستگاه دیگر نیز، بر حسب ضرورت در نقاط مختلف کشور تأسیس کردند که مسئولیت آن، با بنگاه مستقل آبیاری، وابسته به وزارت کشاورزی وقت بود.




نوع مطلب : مناسبت ها، 
برچسب ها : روز جهانی، هواشناسی، سوم فروردین،
لینک های مرتبط : خبر گزاری جمهوری اسلامی،




 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.